Hver tredje stikker af fra en parkeringsskade

Parkeringsskader 17-04-15

Hver tredje bilist lægger ikke en seddel, hvis de er kommet til at lave en bule i en andens bil.

Det viser tal fra Alm. Brand. Det reelle tal er dog langt højere. For Alm. Brands tal tæller kun kunder med kaskoforsikring, som har anmeldt parkeringsskader, hvor der ikke er vidner.

I 2014 anmeldte Alm. Brands kunder 8.149 parkeringsskader på deres kaskoforsikring, der var forvoldt af en anden bilist. I 2.804 af tilfældene havde den anden bilist ikke efterladt en seddel. Det svarer til hver tredje bilist. Den samme tendens ses i 2013 og 2012.

Ifølge skadedirektør i Alm. Brand, Brian Wahl Olsen, er antallet af bilister, der stikker af fra en parkeringsskade, endnu højere end hver tredje:

- Skader, der er forårsaget på en bil uden kaskoforsikring, tæller ikke med i vores tal. Vores statistik tæller kun kunder med kaskoforsikring. Ligesom vores tal kun omhandler bilister, der er stukket af fra en parkeringsskade, hvor der ikke er vidner. Vi får flere anmeldelser, hvor vidner har noteret bilens registreringsnummer. Det gør samlet set tallet højere end hver tredje, forklarer Brian Wahl Olsen.

At lægge en seddel koster ikke noget

I Alm. Brand har kunderne 0 kr. i selvrisiko på bilens ansvarsforsikring. Dvs. det koster ikke kunderne noget, hvis de laver en bule i en andens bil.
- Det er uretfærdigt, at man skal betale for en skade, der er lavet af en anden. Ved at tilbyde vores kunder 0 kr. på ansvarsskader, har vi gjort det nemt for dem at tage ansvar, hvis de er skyld i skaden. Som forsikringsselskab vil vi gerne medvirke til, at vi opfører os ordentligt over for hinanden og passer godt på hinandens værdier. Derfor skal det ikke være pengene, der skal bestemme, om man gør det rigtige, fortæller Brian Wahl Olsen.

Yderligere oplysninger:

Skadedirektør Brian Wahl Olsen, telefon 40 19 2767, mail abbrol@almbrand.dk